SER Ebre
Localitzen
un conjunt de pintures rupestres al Mas de Barberans
És un conjunt de 70 figures entre
les quals hi ha arquers i animals i es creu que les pintures són coetànies de
les ja conegudes a Ulldecona i El Perelló
Un detall de
part de les pintures, on es veu un grup d'arquers que persegueixen un animal. S’ha localitzat
al Mas de Barberans un nou conjunt de pintures rupestres, que són
coetànies de les dels abrics d’Ulldecona i el Perelló.
El servei
d’Arqueologia de la Generalitat, juntament amb l’Ajuntament del Mas i el Parc
Natural dels Ports han treballat durant dos anys en l’estudi, recuperació i
protecció de les pintures. Va ser un caçador de la zona, Domingo Ribas, qui
va alertar de l’existència de les pintures, que ell tenia localitzades de fa
més d’una dècada.
Les pintures
del Mas es troben situades en un petit abric del Cocó de la Gralla, al
barranc de Montpou. Formen un fris d’uns tres metres on es representen escenes
de caça.
Hi ha 69
figures, de les quals 27 són figures humanes, en la seua majoria arquers
que en molts dels casos encara conserven detalls com ornaments, vestuari i
estris de cacera.
També hi ha
animals, principalment cabres i un senglar. Els especialistes apunten a una
antiguitat de les pintures d’uns 8.000 anys.
Josep Castells,
cap de la secció d’informació i estudis del servei d’arqueologia de la
Generalitat, destaca que per l’estil i la datació, aquestes pintures són
importants perquè connecten el Port amb les pintures de l’art llevantí a la
província de Castelló.
“Les pintures ens
marquen la connexió entre un territori i un altre. Aquests personatges que
estan pintats aquí (al Mas de Barberans), per l’estil, forma i característiques
són els mateixos que tenim documentats a la banda de Tírig i Valltorta”, ha
explicat”.
I s’ha
felicitat perquè “estem parlant d’un patrimoni en comú i d’una
circulació i per primera vegada els hem localitzat en aquesta petita entrada
del Port”.
S’ha treballat durant
dos anys en tasques com la neteja de la brutícia que cobria les pintures i en
la consolidació dels pigments. També s’ha intentat treballar en secret per
evitar que les pintures patissin danys a mans de terceres persones abans de la
instal·lació de les tanques de protecció.
A l’abric on hi
ha les noves pintures s’ha instal·lat també un panell informatiu que les
contextualitza i m’explica les dades principals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada